fredag 10 maj 2013

Valpen som oftast får sin vilja igenom

är det hemma hos oss så snart Bingo och Musse får varsin leksak. Det verkar inte vara tal om att dela med sig från Musses sida, utan han morrar och skäller för att försvara "sitt" byte, även om det var Bingo som hade det först. Jag går in och försöker ge tillbaka rätt leksak till rätt hund,  och undrar i mitt stilla sinne om det egentligen hjälper eller inte.

Musse är den som märks mest eftersom han är så högljudd under lek. Tillsammans med mig så morrar han inte lika högt som med Bingo eftersom jag konsekvent lyft undan honom när han morrattackerar mig. Den försiktiga Bingo går mest undan och står sedan gärna och nosar på Musse medan Musse bitleker i leksaken som Bingo haft från början. Verkar istället som att Bingos försvarsstrategi är att försöka springa undan med leksaken. Än så länge så springer Bingo fortare än Musse, och han springer gärna upp i sofforna där han vet att Musse inte kommer upp.

Försöker styra upp så snart det verkar spåra ur eftersom jag inte helt vill överlämna till hundarna att reda ut det själva. Hoppas verkligen att Bingos försiktiga stil beror på att han känner av att Musse är valp, men kommer ta hjälp från en hundcoach så snart jag kan för att  förebygga konflikter och slagsmål som jag annars är rädd för, kommer att komma när Musse blir ännu tuffare i slyngelåldern. Det beteende som Bingo visar gentemot Musse är samma som han visade gentemot grannens dominanta cockerspaniel, och där blev det ju väldigt snabbt tydligt att Bingo mest försökte fly undan den tyngre och påstridigare Kalle. Än så länge så verkar Bingo ändå tycka det är kul med Musse, och har oftast glad svans trots Musses valpyr-bett. Jag tar undan Musse så snart jag ser att Bingos svans slokar mellan benen. Kommer definitivt kräva fortsatt uppmärksamhet från min sida, och tyvärr känner jag nog mest för Bingo som kanske inte heller tycker att han behöver vara tydlig eftersom matte oftast griper in...

Lugn början där bägge ligger och bitleker i leksaken...

... följt av morrförsvar från Musse varpå Bingo backar och sniffar på honom.

undrande Bingo-min och tack o lov med en glad svans

2 kommentarer:

  1. Två helt olika små individer ska utveckla ett fungerande liv tillsammans - spännande resa. Antagligen behöver Bingo lära sig att säga ifrån, vilket kan ta litet tid för en liten kines som inte är så lagd åt det hållet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puh, som tur är så kom Bingo redan samma kväll ordentligt igång med att säga ifrån, se senare inlägg:-)

      Radera