måndag 20 maj 2013

Blandade helgkänslor

där de positiva var kring att traditionsenligt följa ESC i lördags hemma med vänner, hundar och barn. När gästerna kom agerade Bingo sin vana trogen vakthund så fort det ringde på dörren medan Musse ägnade sig åt att bli extra valphoppig och bitig. Matte försöker numera få Bingo att sitta ner och att först gå fram efter ögonkontakt vilket går sisådär än så länge. Den enkla Musse-lösningen har blivit att hålla honom i famnen med ganska sprattligt resultat.
Bingo vill vara med i gemenskapen med gästerna Albin samt Erika som lugnar exalterad Musse.

nu blev det trångt.
gäster som sitter i vita soffan får räkna med att dela den med två hundar.
Var dock mindre kul att Bingo gjorde ett huggutfall utan att ens varningsmorra mot lille Albin som kom för att klappa honom i soffan. Tyvärr något som Bingo börjat med den senaste tiden för att få vila ifred i soffan från Musse som ofta vill bita i öron, svans och som inte slutar efter lite Bingomorrande. Sedan Bingo blev sjuk vill Musse inte bara ligga nära Bingo, utan istället på honom vilket inte heller verkar uppskattas. Som tur var Bingos huggutfall utan bitande och varken Albin eller Albins mamma Camilla tog illa upp. Vi kom alla överens om att när Bingo ligger och vilar så ska han få ligga i fred. Antar att ett litet barn och en liten valp luktar lite liknande?! Synd att man inte kan resonera med en envis liten valp på samma sätt.

På extrajobb-kontot hör att hundarna rastas var för sig sedan i helgen. Bingo eftersom matte nu behöver jobba extra med hans koppeldragande som tilltagit den senaste tiden. Musse eftersom det får honom att fokusera på att göra sina behov utomhus snarare än inomhus.

Känns att förra veckan varit en tuff (hund)vecka eftersom undertecknad själv varit förkyld med feber, Bingo fick kennelhosta med kräkningar samtidigt som Musse är en mycket mer typiskt busig valp än vad Bingo skämde bort matte med att vara. Mina kompisar skojade i helgen med mig om att så är det för många ensamstående flerbarnsföräldrar. Aldrig en lugn stund och särskilt märks det när någon eller flera blir sjuka i familjen/flocken.

Har kommit fram till att jag förmodligen tycker det känns extra jobbigt med Musse eftersom jag aktivt letat och hade en förväntan på hund nr 2 som en minikopia av försiktiga Bingo. Även med en valp med temperament mer åt Bingohållet, så skulle det varit mycket jobb men inbillar mig att det varit något lättare. Tror också det kanske varit lättare om rollerna varit omvända. Dvs om Musse med sitt mer framåt temperament varit hund nr 1 och jag sedan utökat flocken med en hund nr 2 åt Bingohållet. Fast då hade jag ju säkert tyckt det varit jobbigt med att den äldre hunden aldrig kunde lämna den lilla försiktiga valpen ifred.. Eller också är det så enkelt att jag själv inte fungerar som flerhundsmatte...

Mitt avslutande gnäll för denna gång får bli att fel låt vann i lördags. Norge borde vunnit, inte Danmark!

11 kommentarer:

  1. Har nu också läst här och uppdaterat mig om Musse/Bingo -situationen. Du är ändå väldigt duktig hur du resonerar dig fram till olika lösningar med hundarna när de "beter sig". Bra att du kan skriva av dig i alla fall! Hoppas dagen blir bättre efter detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jodå kändes faktiskt lite bättre!

      Radera
  2. Tror att det är klokt att lära små barn att aldrig störa en hund som sover/vilar, för deras egen säkerhets skull, och även för hundens...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apselut, och jag går även in och lyfter bort Musse när han lekstör sovande/vilande Bingo.

      Radera
  3. Jag har precis samma situation här hemma. Det tog faktiskt ett tag innan jag själv började acceptera den nya situationen med två hundar. Och mina hundar är exakt som dina med. Första hunden lugn och försiktig, andra hunden mer aktiv och gåpåig. Sid har även legat på Buzz när han mått dåligt. Känner igen allt jätteväl. Det kommer att bli bra, jag lovar. Men det tar ett tag och man får dåligt samvete när man i vissa stunder nästan ångrat att man "släpat hem" hund nummer två... Åsa Nilsonne bad mig "tagga ner" lite (fast med snällare ord) någon gång på vårkanten. Hon hade rätt. Det gäller att inte ha för stora förväntningar på varken sig själv eller någon av hundarna. Man får acceptera att det tar lite tid att formera om familjen. Hej hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. thx, vi får se hur det går hos oss. Gäller också att matte har tålamod med denna minst sagt tvärtom-smekmånad;-)

      Radera
    2. Det blir bra. Det är jag ganska så säker på! Men jag var nästan chockad över min egen reaktion när hund nummer två inte var drömhunden från början (vilket inte min första hund heller var, men det hade jag helt förträngt). Och så skämdes jag som sagt över att jag nog tyckte att hund nummer ett ändå var den bästa... Fast det har gått över helt. Nu gillar jag mitt högljudda lilla energiknippe lika mycket som min gamla trogna och tysta. Ärligt. Från hjärtat. Men det tog ett par månader. Också ärligt. Från hjärtat.

      Radera
    3. skönt att höra. Känner tyvärr själv att jag just nu favoriserar Bingo vilket inte heller känns riktigt bra med tanke på att Musse bara är en valp och egentligen inte kan styra sig själv och sin busighet.

      Radera
  4. Hej! Kul att du gjorde det möjligt att kommentera! :) Jag vill också säga att jag tror det du känner kommer att gå över/förändras med tiden. Jag har två italienska vinthundar, och måste säga att dom kan vara överjävligt jobbiga som valpar!!! Passade en mellanpudelvalp på 4 månader ett tag som var löjligt enkel och lugn på alla sätt, det var rena semestern! Samma med en yorkshireterriern. En IG är däremot sjövild och en liten terrorist som prövar tålamodet hos en. Du är garanterat en lämplig tvåhundsmatte, försök bara att stå ut dessa jobbiga månader du har framför dig, det blir bättre!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he, terrorist är rätta ordet o skönt att höra att det inte är ovanligt från dig som IG-matte!

      Radera
  5. Inte helt enkelt att ha en tonåring och en liten bebbe som är vild och galen :-)
    Men jag hoppas att det kommer bli bra tillslut Lotti

    Varm kram
    Helena

    SvaraRadera