fredag 10 maj 2013

Hurra - det morrades riktigt ordentligt ikväll

... och först trodde jag det var Musse som var igång igen, fast undrade varför det lät så grovt och djupt. Insåg att det faktiskt var Bingo då Musse valpskrek och sprang undan då Bingo kom farande med väldig fart. Anledningen var doften av kycklinglevergodis som jag höll på och skar upp i köket med Musse som ivrig åskådare. Antar att detta favoritgodis till slut fick fram Bingos tuffare sida. Hände inget mer än att Musse backade rejält, pep och snodde mellan benen på mig. Satte mig ner och körde några gemensamma sittövningar med dem för att få dem fokuserade på annat, och testade sedan att köra liggövningar. Särskilt liggövningar kräver Bingos koncentration, och även Musses eftersom det är helt nytt sedan tidigare i em.

Senare på kvällen var det dags för revben igen. Fick som tidigare kvällar mest jaga Musse som morrjagade efter Bingo och Bingos revben. Här måste jag erkänna att jag faktiskt använder vattensprutan som är mer opersonlig eftersom det kan få hunden att bli rädd för att komma fram till en om man enbart använder  händerna för korrigeringar. Till slut fick jag Musse att intressera sig för sitt eget revben med pauser för kalv-resp oxöra. Sedan lockade Bingos revben igen, och kors i taket! då djupmorrades det igen från Bingo och efter några försök så gav faktiskt Musse upp. Allt tydligt dokumenterat i fotoserien nedan av matte som satt på bästa åskådarplats i vardagsrummet.

Är väldigt lättad över att Bingo äntligen efter lite mer än en vecka med valpen, markerar så tydligt. Hoppas nu det håller i sig på ett lagom sätt eftersom Musse faktiskt måste lära sig att uppföra sig med andra hundar.

Musse försöker komma åt Bingo med revben i soffan...

... men ger till slut upp efter några rejäla djupmorrningar från Bingo - ja här syns vattenflaskan ovanpå diverse hundhandböcker som matte ständigt bläddrar i.

Musse lägger sig ner och vänder ryggen till, vilket tydligen ska vara ett tecken på han förstått läget...

... och faktiskt bekräftas stunden efter då Bingo till och med fick ta Musses revben på golvet utan protester...

... och till slut somnade bägge hundarna. Faktiskt första gången som Musse gått och lagt sig själv utan att behöva mysläggas först i knät.

2 kommentarer:

  1. Tänk så utvecklande det kan vara med social problemlösning.
    Zelda upptäckte att hon kunde säga ifrån när hon var hos uppfödaren några dagar medan jag vara bortrest. En av hanhundarna var på henne hela tiden, hon försökte fly, ville upp i uppfödarens knä, hade ingen tilltro till sin egen förmåga att lösa problemer. Men efter något dygn blev hon så trött på honom att hon sa till rejält - och fick sedan vara ifred. Sedan dess markerar hon tydligt när hon vill att andra hundar ska sluta med det de håller på med, och signalerna går fra.
    Låter som om Bingo nu berättar för Musse vem det är som är äldst och därmed den som som bestämmer, och som att Musse förstår precis. Måste ju leda till ökad trygghet hos båda, och om Bingo är som Zelda så skulle jag gissa att hans självförtroende tar ett skutt uppåt - det är ju stor skillnade mellan att kunna säga ifrån hur man vill ha det, och att inte kunna det...

    SvaraRadera
  2. Även idg har det fortsatt att Bingo markerat mot Musse gällande märgben, av och till med gnyende istället för djupmorrande vilket såklart inte har ngn effekt alls på Musse. Tycker mig då märka att Bingo tittar närmast uppfodrande på mig att jag ska gripa in fast försöker då låta bli. Fortsättning lär nog följa i frågan:-)

    SvaraRadera