måndag 13 maj 2013

Valpanpassad födelsedagsmiddag

hade vi igår hemma hos oss för en kompis. Är ju inte så lätt att gå bort på besök med en icke-rumsren valp som därtill är som ett litet popcorn och hoppar runt runt, upp och ner, till höger eller vänster.
Några av gästerna som gick med på bloggsynlighet; Lage till vänster med mamma Erika och såklart Bingo längst fram.

undertecknad stod för varmrätten och lagade risotto milanese och prosciottolindad grillad sparris.
 Alla ville titta på nya valpen, fast eftersom mina kompisar är vana vid hur lugn Bingo var som valp, så blev det närmast en chock med valppopcornet Musse. De medföljande barnen tyckte synd om Bingo som blev jagad och biten av Musse. Till råga på allt blev Bingo även juckad på av Musse.

Musse somnade till slut i famnen på sin valpvakt Alice.
Måste erkänna att jag mer än halva min vakna tid undrar om och hur det egentligen kommer fungera med denna personlighetskombination. Effekten av att Bingo för några dagar sedan satt sig i respekt hos Musse, verkar avta för varje dag. Grunnar på hur mycket som bara är valpbusighet och vad som kommer bli ännu mer utpräglat dominans/konkurrensbråk så småningom. Enligt Musses uppfödare låter alla hennes hundar mycket när de leker med varandra, dvs morrar högt och ljudligt så att det låter som fullt krig. Hos oss är varken jag eller Bingo vana vid det, och med mina människoögon, så kan ju jag tycka att det är ett sätt att få igenom sin vilja genom att morra högt, inte bara lekfullhet.
Bingo vill gärna ha oxörat som ligger under det sovande popcornet Musse.
Emellanåt är Musse är såklart jättesöt och gosig, fast det är efter otroligt mycket testande av Bingos gränser samt inte minst mattes... Matte känner sig som den ständiga nejsägaren och tråkiga polisen, vilket ju inte lär bygga någon bra relation och tycker mig redan märka att Musse inte kommer lika snabbt på inkallning som Bingo gjorde i samma ålder.

2 kommentarer:

  1. Har du hört med Bingos uppfödare vad hon/han tror? Alltså om hur mycket Bingo behöver skyddas, och hur mycket han bör kunna säga till själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förslag, jag kollar asap m Bingos uppfödare!

      Radera