onsdag 8 maj 2013

Kurs, valpvakt och revbensjakt

Vi, dvs matte och Bingo, var som vanligt på agilitykurs igår tisdag efter förra veckans Valborgsuppehåll. Musse fick stanna hemma med två eminenta valpvakter varav den ena kommer fortsätta som valpvakt vid Bingos kommande kurser maj-juli.

Väldigt skönt att kunna gå iväg på egen aktivitet med Bingo utan att behöva oroa sig för att Musse inte kan vara lugn i en canvasbur medan vi tränar, och jag tror faktiskt även att Bingo uppskattade det. Han tycktes skutta iväg med ovanligt glad och viftande svans så snart han såg att jag inte kopplade upp Musse. Även om Musse är van att sova i sin canvasbur på natten så är han ännu inte van vid att ligga lugnt i samma bur medan jag & Bingo leker eller gör saker ihop på egen hand. Däremot fungerar det att jag låter Bingo söka godis i lgh:n/leka med mig samtidigt som jag belönar Musse i den stora valphagen när Musse samtidigt sitter och är lugn. Jag kommer aktivt burträna Musse i veckan med godis om/när han är lugn i canvasburen medan jag låter Bingo söka godis i lgh:n. Blir nyttig träning inför vissa kurstillfällen när vi inte har valpvakt och Musse får följa med på kurs.

På agilityn gick det till en början trögt eftersom Bingo blev stressad av att vi fick vänta nästan en timme på pendeltåget på Centralen innan tågen började gå igen efter elavbrott i Älvsjö. Matte njöt dock att bara sitta ner och slappa med bara en hund att hålla koll på, medan Bingo mest satt på helspänn. Efter en kort timeout i kurslokalen i en soffa och diverse sitt & liggövningar med kycklinglever, kom Bingo snabbt igen. He he, han är så förtjust i tunneln att han både springer igenom på uppmaning och tillbaka utan uppmaning. Han belönas dock bara när han springer på uppmaning eftersom det på tävlingar är diskvalificerande om hundar springer tillbaka genom tunneln. Dagens nyhet att gå över en hög balansbana gick bra direkt. Bingo fattade, ville och var inte rädd för höjden:-). Är verkligen supernöjd med min glada agilitykines!

Hemma blev det sedan revben till bägge hundarna. Till en början gick lugnt till och de kunde till och med byta sinsemellan. Ganska snart det blev det andra bullar. Denna gång med Bingo som tjuv och som ville ha det som Musse hade och genast var spring-och morrcirkusen igång i lgh:n så att matte fick ingripa och visa bägge hundarna vems ben som var vems.
Bingo längst fram med sitt revben och Musse längst bort vid svarta pallen, med sitt eget

 Litet revben som ser mycket stort ut på bild tillsammans med liten IG-valp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar