fredag 3 maj 2013

Ny vardag med två hundar

handlar väldigt mycket om praktiska lösningar. Har försökt köra på så mycket som möjligt enligt de rutiner som jag & Bingo hade sedan tidigare fast såklart med anpassning för att Pyret behöver komma ut oftare för att rumsrenhetstränas samt behöver mer nära sällskap innan han går att lämna ensam på samma sätt som Bingo. Med Bingos 4-5 rastningar per dag som vi nu kör gemensamt med valpen så tillkommer det nu även 4-5 extra egenrastningar med Pyret.

För att underlätta för oss alla den första tiden så har valpen sin egen stora valphage i vardagsrummet där vi alla är mest. Valphagen är tänkt att vara Pyrets egen trygga hörna där han kan se och höra oss andra nästan hela tiden. Till valphagen bjuder jag nu in Bingo då och då för gemensam lek med valpen, och jag sitter ofta själv där och leker med valpen. Den ger också bägge hundarna en chans att vid behov få en paus från varandra innan de hunnit vänja sig helt vid varandra. Samt ger även matte mental lugn & ro till dess att Pyret börjar vilja kissa och bajsa utomhus. Än så länge efter två dagar så har det bara blivit utomhus-kissande då och då samt inget bajsande alls utomhus utom första dagen då han bara var tvungen efter sin långa flygresa. Hade iofs motsvarande utmaning med Bingo fast han vågade iofs göra båda sina behov från första dagen och blev väldigt snabbt rumsren vid 4 månaders ålder. Det var dock några kortare perioder då jag fick promenera riktigt ofta & länge för att Bingo skulle hitta ett ställe där han vågade lämna spår ifrån sig i form av bajs. Ger det någon dag till med Pyret och kommer sedan testa att ta med hans nerkissade papper och bajs ut för att det ska kännas mer ofarligt. Vi får se hur det går och jag tänker mig att det måste varit en jätteomställning för Pyret med flygresan och att inte vara med resten av kullen, mamma Hera och hundarna på kenneln. Tydligen så diade han då och då från sin mamma in i det sista fast han är nio veckor så troligen  också något som påverkar.
Bägge hundarna vilar efter en händelserik första heldag ihop; Bingo i soffan och Pyret i sin valphage.

Såhär ser valphagen ut. Olika gallersekvenser á 55 cm breda & 80 cm höga som jag köpt via webben från Häromi.  Finns något billigare hos Eurogroom men då måste man ta sig till deras butik på västkusten alternativt hämta upp på hundutställningar. Ser det som en bra investering eftersom jag hoppas hinna med fler valpgenerationer så småningom efter Bingo och Pyret.

Här har Pyret vaknat till liv och haft en egen lekstund med matte inne i valphagen...
... och då blir det snabbt en kissolycka på inkontinenslakanet (köpt i flerpack på Apoteket) och något som han är van vid från sin kennel.
På natten sover Pyret bredvid min säng i en öppen canvasbur (syns i bilderna på valphagen), samma fast mindre än Bingos stora canvasbur som jag hoppas de kanske vill sova tillsammans i så småningom (köpta från 4Dogs). Hittills har det gått bra på nätterna fast såklart en hel del pip första tio minuterna vid läggning samt en gång på natten vid ca 4 men han lugnar sig ganska snabbt då jag sticker ner handen så han får lukta på den.

Mat får bägge hundarna var för sig än så länge. Bingo får som vanligt ute i köket och Pyret får inne i sin valphage. Blir spännande och kanske utmanande, att se hur det kommer fungera när jag inom kort kommer testa att ge dem mat samtidigt inne i köket.

1 kommentar: