lördag 1 juni 2013

Pest eller kolera

Den enskilda koppelträningen med Bingo resp Musse går sisådär. Så snart Bingo hör ngt ljud som han tycker är skrämmande, vilket just nu verkar vara det mesta, så åker svansen ner och han börjar ryckdra i kopplet. Han må väga enbart 5,5 kg, men när han blir rädd så verkar han få oanade krafter.

Musse å sin sida, blir hela tiden distraherad av alla okända människor som han vill hälsa på. Har märkt att de flesta vi möter tycker det är så kul med en söt & glad valp att jag oftast får lite halvsura reaktioner och att folk struntar om jag ber dem ignorera honom för att lära bort hoppandet. Fast sedan när han inte slutar hoppa och samtidigt nafsar ganska rejält i sin glädje, så märks det att personerna blir överväldigade och backar. Att lugna honom genom att hålla fast i famnen verkar bara göra honom mer uppvarvad. Sitta så kallad "ryggsäck" mellan benen på matte som hukar sig över honom,  verkar fungera bättre men kan vara stressande för matte eftersom Musse efter ett tag gnyr riktigt högljutt så folk börjar titta konstigt. Av och på-knappsträning blir definitivt nästa ämne när vi träffar Johan Andersson igen!!

Vet faktiskt inte vad jag tycker är jobbigast just nu. Bingos panikdragande eller Musses ystra hoppande & glädjenafsande. Fortsatta enskilda promenader kommer det hursomhelst att bli. Har testat två gånger sedan vi träffade Johan, att gå på gemensamma promenader med bägge hundarna och känner mig helt utmattad även efter korta sådana med dessa två ytterligheter. Samtidigt känner nog hundarna av att jag blir uppjagad vilket inte gör det bättre. Cesar Millan skulle inte ge toppbetyg för våra flockpromenader eller till matte för calm assertive-utstrålning.

2 kommentarer:

  1. Stackars Bingo. Spökåldern? Zelda var likadan, nu är hon oberörd av det mesta utom fyrverkerier.... Det går över, men man lider ju med dem medan det pågår...

    SvaraRadera
  2. Många beteenden kommer försvinna av sig självt helt och hållet utan någon specifik träning också, en av mina skulle hoppa på allt och alla som passerade i början men sen upphörde det bara vid nån viss ålder.

    Min ena italienare väger nästan 8 kg och när han drar som värst känns det som min arm ska gå av...mycket kraft i liten kropp ;)

    SvaraRadera