fredag 28 juni 2013

Musse i Portugal ...

... sedan igår och flygresan gick bra. Denna gång flög han i lastutrymmet och en del tid ägnades innan att vänja honom vid transportburen. Enligt uppfödaren hade han inte ens kissat i buren under hela resan om nästan 6 timmar inkl in-och utcheckning och han hade varit glad och jättenyfiken på allt runtomkring så snart han blev utsläppt ur buren. Verkligen ett bra bevis på hans starka psyke och framåt temperament!!
Musses mamma Hera hade blivit jätteglad när han kom tillbaka, men tydligen var de övriga kullsyskonen avvaktande och uppfödaren trodde det kunde ta ett tag innan de blev en fungerande flock igen.

Någon kanske undrar hur det gått hittills med Bingo efter att Musse inte längre är kvar. Redan vid tisdags lunch lämnade jag Musse till uppfödarens väninna som tog med honom tillbaka till Portugal. Det märktes att Bingo var medveten om att något hänt när han sedan kom hem efter hunddagiset eftersom han gick omkring och tittade och sniffade en längre stund. Antar att ett tydligt tecken var att valphagen var borta, för även om Musse vid några tillfällen tidigare varit hos sina valpvakter har den då alltid funnits kvar. Efter att ha tittat och sett litet undrande ut så gick Bingo och lade sig och sov nästan hela em och större delen av kvällen vilket han annars inte brukar göra.

Tyckte redan dagen efter att det gick att se att Bingo drog mindre i kopplet och inte reagerade lika mycket på ljud under våra rastningspromenader på Kungsholmen. Även under torsdagen gick det bra att promenera längs med Strandvägspromenaden efter en hel em på Djurgården. Med bra menar jag att Bingo inte hela tiden får panikryck i kopplet så snart han hör ngt skrämmande som bilar/cyklar/motorcyklar eller annat. Fast märks fortfarande att han inte är avslappnad i trafikerade miljöer eftersom svansen då är låg och han går oftast och spanar med öron och ögon på helspänn utifallatt. Undrar iofs om Bingos mer lugnare promenadstil kanske även påverkas till viss del av att jag själv inte längre är på helspänn för att observera och ingripa i hundarnas samspel...

Bingo är dock fortfarande mkt "matt-ig" dvs springer efter och kollar hela tiden var jag är när jag är hemma i lgh:n. Innan Musse kom till oss, kunde Bingo iofs i en ny miljö bli lite orolig om jag försvann utom synhåll under en kort stund men utan att gny och bli helt till sig. Under midsommarhelgen var det väldigt märkbart med Bingos nya ängslighet eftersom han gnydde rejält högt och blev mer och mer orolig även om han hade sällskap av mina vänner som han känner väl sedan tidigare.

Ska bli mycket intressant se hur Bingo kommer utvecklas under resten sommaren nu när han blivit ensamhund igen. Det kommer bli fortsatt miljö-och ljudträning tillsammans med kantarellsökkursen vi går denna helgen och sedan agility i augusti.

Själv ska jag ägna en del tid att smälta och fundera igenom erfarenheten med Musse. Kommer nog bli några mer inlägg om det. Det var lite jobbigt att lämna honom i tisdags till uppfödarens väninna, fast just nu saknar jag honom mindre än vad jag trodde jag skulle göra. Beror säkert på ren lättnad över att Bingo så snabbt verkar återgått till nästan sitt gamla jag.

2 kommentarer:

  1. Ska bli mycket intressant att höra hur dina tankar går framöver, och om det kan ha varit så att Musses aktivitetsnivå och något respektlösa beteende ökade Bingos arousalnivå så att även annat - ljud m.m. - blev svårare att hantera.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Grunnar bland annat på hur jag själv bidrog till Bingos stressnivå och Musses beteende under vår period ihop. Eftersom det var så tydligt från dag ett att Musse var en så intensiv högenergihund så gick jag ju från start in väldigt ofta och försökte styra upp hundarna för att sedan försöka avvakta lite mer. Känner själv en ambivalens mellan hur mycket man egentligen ska låta en hund/hundar att reda ut själva respektive att inte tillåta vissa beteenden. Musse gick ju från en högintensiv start i maj till en lugnare period ett tag i i juni med Bingo till en intensiv och märkbart dominant lekstil under midsommarhelgen. Mina kompisar gick t ex oftare in och markerade till Musse när han lekte för hårdhänt med Bingo. Jag själv hade nästan vant mig och kanske låtit för mycket gå förbi. Tror också att det krävs mycket och "rätt" sorts aktivering av en högenergivalp så att det inte får utlopp på oönskade sätt. Var t ex märkbart att så snart Musse blev nej-ad så gick han istället direkt på Bingo, så Musse var nog i sin tur väldigt frustrerad över att inte få utlopp för sin energi på ett bra sätt.

      Radera