tisdag 25 juni 2013

Hundsamspelet

var mycket intressant att följa under hela midsommarhelgen. Särskilt som vi var på neutral mark tillsammans med andra personer som i sin tur hade mycket kloka kommentarer kring hundarnas samspel.

Musse var som väntat i sitt esse med flera nya människor att umgås med; glad och sprallig under bilresan dit och hem och under hela tiden på landet. Bingo var som jag hoppats på, väldigt nyfiken och glad av sig på landet och överraskade på slutet med att betrakta hela stället som sitt eget personliga revir vilket innebar att alla okända människor som rörde på sig på avstånd blev rejält utskällda av en förvånansvärt kaxig Bingo.

Däremot var det ändå lite oväntat att Musse under hela helgen fått tillbaka sin intensiva lekstil med Bingo som påminde om hur det var i början fast nu med en ännu tydligare dominansstil. Till viss del var det förmodligen i ren frustration över att inte få busa helt fritt, utan här istället bli uppfostrad av fyra olika människor. Oftast tog sig denna frustration uttryck i att Bingo blev bitpåhoppad bland annat så att det började blöda i nacken. Tidigare har Musses valpyrtänder i ren lekupphetsning mer råkat fastna i Bingos nacke samt bak så det börjat blöda, men nu var det mycket mer intensivt. Det var intressant att höra att mina vänner som har lite hundvana, också kunde se att det oftast inte var ömsesidig lek utan att Bingo mest ägnade sig åt att springa undan och vara lite rädd för Musse.

Var jätteskönt att i helgen få hjälp med lekaktivering, uppfostran och rastning av Musse. Är inte heller alla som skulle ställa upp med att bjuda in en icke-rumsren valpvilding till sitt lantställe. Samtidigt kul att höra från de andra att de uppfattade Musse som en högenergihund som är väldigt lättlärd med starkt psyke som förmodligen skulle passa perfekt i tävlingssammanhang.

Musse leker medan Bingo kopplar av i värdinnans famn

Musse leksprallar i ena hörnet medan Bingo tar det fortsatt lugnt

 Ordet "nej" var mycket ofta förekommande under långhelgen. Antingen för att Musse på vanligt valpvis busade runt med sådant som människor inte gillar, t ex leka med skor  men också för att dämpa Musses lekbitande med Bingo.



7 kommentarer:

  1. Tack för att du har delat med dig! Det har varit lärorikt och tankeväckande att få följa er familjedynamik, eller ska vi säga hundarnas ömsesidigt frustrerande interaktioner.
    Låter som om du kommer att behöva semester för att vila efter äventyret ...
    Hu vad det kan vara dyrt (i tid, energi, engagemang och pengar) att skaffa sig nya erfarenheter och kunskaper.
    Gissar vi som följt bloggen kommer att se på människor med Italienska Vinthundar med helt ny respekt, jag har varit full av beundran över ditt tålamod!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, semester kommer det verkligen bli nu i juli för både mig & Bingo. Att ha lärt känna Musse och inte minst hur jag resp Bingo, fungerar eller ej med en hund med Musses personlighet har varit en mkt intressant erfarenhet även om det som du skriver tagit mkt tid, energi, engagemang och inte minst pengar i anspråk.

      Tala om stor personlighet i liten kropp, nästan som jag föreställer mig en energisk och busig dobermannvalp fast i italiensk vinthundsformat;-). Fast vet iofs inte om Bingo skriver under på att det varit en utvecklande erfarenhet...

      Jag kommer ha kontakt med uppfödaren framöver för att höra hur det går för Musse, vill ju gärna veta hur det går och att han mår bra.

      Radera
  2. Så Musse får åka tillbaka? Jag tycker du är tuff som i så fall orkat ta ett sådant beslut. Men det är lättare än att besluta sig för när ens egen hund ska få somna in... Jag har fortfarande det tuffa beslutet kvar i sommar. :-(

    Är Musse importerad från Portugal och varför finns hans kullsyskon fortfarande kvar? Nyfiken i en strut. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avundas dig verkligen inte som måste fatta detta tuffa beslut om Buzz. Hoppas iaf att ni får en bra tid i sommar oavsett vad du beslutar.

      Yes, Musse åker tillbaka i morgon med en väninna till uppfödaren. Uppfödaren är svensk fast bor i Portugal större delen av året och har även en lgh i Sthlm. Vet att uppfödaren helst säljer sina valpar till Sverige eftersom hon tycker att vi har en annan mjukare hundhållning än vad man har där hon bor nu. Antar att det kanske inte är så lätt att sälja valpar på distans och har sett att Musses kullsyskon fortfarande finns på SKK´s hemsida resp Blocket. Själv tvekade jag länge att köpa Musse eftersom jag egentligen ville träffa både mamman, valpen & övriga kullen på riktigt, men eftersom jag i princip följt Musse på Skype sedan han var nyfödd och sett hur han var med sina kullsyskon samt fick en mkt bra kontakt med uppfödaren så gick jag ändå vidare. Tyckte att jag fått se och lära känna honom via Skype mer än vad jag gjorde med Bingo som jag bara träffade en gång innan jag hämtade hem honom. Fast såhär i efterhand tycker jag ju att borde hållit fast vid min princip om att ses på riktigt innan beslut.

      Radera
    2. Alltid lätt att vara efterklok, men det hjälper ju inte ett dugg nu. Du gjorde det du trodde var bra just då. Jag trodde också jag gjorde alla rätt med både chihuahuan och med Sid. Med facit i hand kan man undra om jag bara har huvudet som en prydnad där ovanpå halsen... (och vilken prydnad sedan ;-)) Med chihuahuan gick det åt pipsvägen (förlorade mina pengar) och med Sid har det gått bättre. Tyvärr handlar det inte bara om skicklighet och godkända uppfödare, man måste ha lite tur också! När du slickat dina sår (och sparat ihop nya pengar) ska du se att du kanske vågar prova en ny kompis till Bingo. :-) Själv var jag bara avskräckt i ett par månader. He, he.

      Radera
  3. Håller med Desperat Hemmafru. Med Zelda gjorde jag allt "fel": hittade henne på blocket, läste inte på särskilt mycket om rasen, tog första bästa valp ur första kullen jag tittade på. Men Nemi skulle jag försöka göra allt "rätt": tittade på alldeles för många kullar, kastade kritiska blickar på tikar, hanhundar och uppfödare, tänkte och grubblade.
    Resultatet: ingen större skillnad, bortsett från att processen blev både dyrare och mer stressande med Nemi.

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra från er bägge att det även krävs lite tur när det kommer till hundval:-). Verklighetens gruppdynamik med olika hundtemperament och inte minst min egen personlighet som är motsatsen till högenergi, blev en rejäl överraskning efter att jag trodde jag gjort allt för att säkra en flockmedlem som skulle ha ett liknande Bingotemperament. Å andra sidan skulle ytterligare en väldigt försiktig hund kanske bli en utmaning åt andra hållet med risk för två hundar som är rädda för samma saker. Faktiskt en klok sak som IG-uppfödaren (inte Musses) sade att även en tuff och framåt hund som Musse faktiskt skulle riskera att ta efter Bingos ljudrädsla. Håhåjaja, jag har en tendens att överanalysera och vändra och vrida på allt in absurdum.

    SvaraRadera