fredag 15 november 2013

Nyårsraketen

heter den nya kursen som började igår på Hundens Hus för att försöka förebygga/hantera rädsla för nyårsfyrverkerier och smällare. Egentligen en kurs för vilka ljudrädslor som helst men just nyår är ju det tillfälle på året då det är som mest jobbiga ljud för många hundar. Vi var ett dussin mattar och hussar med hundar av alla de slag och i olika åldrar. Var intressant att höra från de andra med äldre hundar att det oftast gått bra första nyåret men att det sedan blivit mer och mer för varje nyår. För de de flesta andra var det inte bara fyrverkerier och smällare som är jobbigt utan i likhet med Bingo även rädsla för andra höga ljud som skott, sprängningar med mera.

Denna första gång gick kursledaren igenom olika nivåer på rädsla och hundens inlärningsmottaglighet beroende på det är grönt, orange eller rött läge. Dvs vid rött läge är inte hunden alls mottaglig varken för godis eller annat utan är så rädd/stressad att det bara handlar om att få bort hunden från den aktuella situationen. Vi fick konkreta råd på hur vi ska jobba hemma med motbetingning samt desensitering, och tips om ljudappar för just hundträning och instruktioner för redan nu vänja hunden vid lugnande massage med dofter som positiva förstärkare. För mig som har en hund som tyvärr ofta kommer i rött läge så var rådet att jobba långsiktigt med korta pass och sakta sakta stegvis öka på svårighetsgraden. Jag fick också rådet att börja med ett tillfälle i taget och gärna med två dagars uppehåll innan det är dags att gå vidare.

Inser nu i efterhand vilken chock Bingo faktiskt hamnade i förra nyåret då vi av misstag gick förbi ett stort tidigt fyrverkeri på Norr Mälarstrand. Han skrek och kröp helt utom sig på marken och låg sedan resten av kvällen under soffan och darrade och hade säkert kunnat ligga där resten av natten om jag inte lyft ut honom. Förbannar verkligen mig själv för att jag valde att gå där och sedan att jag trodde det skulle gå att stå kvar och få Bingo lugn på plats. F-n f-n f-n.

Nu ska jag verkligen ta mitt ansvar inför kommande nyår och regelbundet jobba igenom i rätt tempo för Bingo med start från idag. Funderar på om jag t o m ska låta honom få vara på landet över själva nyårshelgen hos en hundvakt som han tidigare bott hos, och som i år just tar hand om hundar som vill slippa nyårsfyrverkerier inne i stan.

Bingo vill inte sitta och lyssna på nyårsråd - han vill umgås med de andra kurshundarna, särskilt den intressanta bordercollie tiken bredvid. Därav kompostgallerskärmen för att dämpa den socialt frustrerade CC:n;-)


1 kommentar: