torsdag 28 november 2013

Agility med nattliga konsekvenser

Igår ons kväll var jag och Bingo på uppstarten av en fortsättningskurs i agility på Hundens Hus i Årsta. Hm, kan rapportera att vår kurssvacka sedan tidigare i höst verkar fortsätta... Bingo ville bara leka och gå fram till de andra hundarna. Lite då och då lyckades jag få hans uppmärksamhet vid slalompinnarna resp tunnel med efterföljande hopphinder. Är ju inte optimalt med en hund som bara kommer för att man lockar med godis så det blir till att jobba vidare på att få Bingo att tycka det är kul att jobba med matte. Vippbrädan gick bra till att börja med men efter att det vippat till pyttelite så vägrade Bingo att fortsätta. Undertecknad gjorde det man inte skulle göra i sådana situationer, dvs blev frustrerad när jag såg hur lätt det gick för de andra hundarna (fast bara i mitt eget huvud så kan lugna oroliga läsare med att jag inte tvingade upp Bingo på brädan;-)). Hoppas det bara är en fas som kommer gå över. Ska se om jag kan vänja honom vid rörligt underlag i samband med att testa på lekplatser under promenader.


En ovanligt (för denna gång) uppmärksam Bingo på kursen. Just det; den nattliga konsekvensen blev två extra nattliga rastningar eftersom allt kycklingsgodis gett lös mage... Hursomhelst tacksam över att Bingo så tydligt visar att han behöver gå ut med ett särskilt gnyende. Hade inte varit kul att vakna upp på morgonen med diarréx2 att torka upp i efterhand i lgh:n!


2 kommentarer:

  1. Känner som dig just nu. Alla andra kan minsann, men inte vi... Det är jättedrygt. Jag känner mig så usel som inte klarar av en ung problemhund samtidigt med en fullt normal men ännu yngre unghund. Just nu blir jag faktiskt irriterad på riktigt (inte bara i huvudet tyvärr) och inte blir det bättre av det heller. Suck.

    Jag har två hundar som inte tillräckligt tydligt talar om att de behöver panikpinka eller bajsa. Därför händer det flera gånger i veckan ibland, att jag får torka och skura. Det borde inte hända alls i teorin. Hundarna får minst 2 timmars promenad (fördelat på 4-5 tillfällen) varje dag. De rastas första gången kl 7 och sista gången vid 22-23-tiden. Däremellan släpper jag ut dem i trädgården! Jag är i desperat behov av hjälp och uppmuntran. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att Sid och Leo kanske "inspirerar" varandra på både gott och ont;-). Med Musse kommer jag ihåg att Bingo ett tag i början fick dålig mage, eller om det var stressmage, och då verkade han ha glömt bort att signalera.

      Radera