tisdag 16 juli 2013

Sett på Blocket

måste erkänna att jag dagligen kollar in CC´s på Blocket, ngt jag iofs gjort ända sedan jag köpte Bingo förra året. Är lite som Hemnet-knarkande och svårt att sluta med även om en ny valp absolut inte är aktuell nu. Hursomhaver så blev jag berörd av en annons där ägaren vill omplacera sin lilla ettåriga tik som beskrivs som sprallig men rädd för nästan allt och som ägaren därför inte orkar med längre. Finns såklart många olika skäl till omplacering och för min egen del valde jag ju att omplacera hund nr 2 som ju var otroligt social och orädd men som av samma skäl inte fungerade optimalt med min mer försiktiga äldre hund.

Exakt vad den lilla tiken är rädd för står det inget om, men undrar om det kan vara som med Bingo och hans ljudkänslighet. I övrigt är Bingo framåt; han är inte rädd för andra hundar och mest bara reserverad med nya människor som närmar sig för snabbt och för "på" med att klappa.

Att skaffa en ny hund nr 2 känns mer och mer avlägset just nu, eftersom det fortfarande är väldigt tydligt med Bingos ljudkänslighet även om hans panikryckande nästan försvunnit. IG-uppfödaren (inte Musses) som jag bollade med inför beslut om omplacering av Musse, ansåg att även en mycket orädd och framåt valp kan påverkas och ta efter en äldre hunds ljudrädsla. Att ha två hundar med samma issues vore verkligen inte optimalt även om de sinsemellan fungerar bra ihop. Får se hur det utvecklas med Bingo och om det börjar kännas mer stabilt igen kan det eventuellt bli aktuellt om ngt år med ytterligare en hund. Kommer hursomhelst nog inte bli en italiensk vinthund. Musse var en iofs en riktigt högaktiv valp, och det finns säkert IG´s som är lugnare eller blir lugnare med åren och jag har såklart träffat på livliga och dominanta CC-valpar, men jag tror inte heller att jag riktigt klickar med den intensive livlighet som flertalet IG´s har.

1 kommentar:

  1. Nej, två rädda jämngamla hundar låter inte lyckat för någon. Hoppas att den lilla tiken hittar ett hem där hon får den tid och det tålamod hon behöver. Och visst finns det många hundar man känner lite extra för, både sådana som andra inte vill ha längre, och osålda valpar som kanske aldrig hittar ett eget hem.
    Tror för övrigt att du gör rätt i att vänta ett tag innan du satsar på en hund till så att Bingo hinner mogna och stabilisera sig.

    SvaraRadera