torsdag 7 februari 2013

Nyårstraumat kvar

Tyvärr är Bingos nyårstrauma kvar i allra högsta grad så snart han hör ljud som påminner om smällare eller fyverkerier. Han kom imorse springande till badrummet och gömde sig darrande bakom toaletten och har sedan dess gått ängsligt omkring med öronen på helspänn.


Allt för att matte fick hybris på nyår efter att Bingo verkat ignorera smällare, och därför pratade vitt & brett om att fyverkerirädsla hos hundar nog mest berodde på ängsliga hundägare... Detta ledde tyvärr till att Bingo på sista kvällsrastningen på nyår (strax innan 22 för att slippa tolvslagets alla fyrverkerier) råkade hamna mitt i stort fyverkeri vid strandpromenaden. Misstag 1 var att överhuvudtaget gå nära strandpromenaden. Misstag 2 var att jag de första sekunderna trodde vi skulle kunna stanna och titta på det fina fyrverkeriet eftersom han inte reagerat på smällare tidigare. Blev helt tagen på sängen sekunderna efteråt att Bingo skrikande och vilt kastande i kopplet krypspringande försökte ta sig därifrån. Resten av kvällen och tolvslaget gömde han sig under soffan. Ridå...


Nyårsgästerna  tyckte såklart jättesynd om honom eftersom det var en total förvandling från den glada & sociala hunden de träffat den första delen. Nästa år är det matte som ska skärpa sig och se till att tänka till mer innan! Det är ett nyårslöfte som ska hållas!!!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul att du hittat till min blogg och välkommen. Och vad kul att hitta till din. :-)

    Apropå misstag, så gör vi tyvärr alla sådana. Det är så lätt att vara efterklok. Det sämsta du kan göra är dock att tycka synd om och ömka din hund. Det är det absolut mest effektiva sättet att befästa hur farligt det verkligen är (enligt alla hundböcker jag läst). Låtsas som ingenting, eller avledning tror jag är ett bra sätt att försöka arbeta bort rädslan på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jag äntligen kom igång med bloggandet var mkt tack vare att du undrade om jag hade en egen blogg:-) Nu är jag igång och ska testa med att ha ett inlägg om dagen.
      Yes, låtsas som ingenting funkade nu senast när han inte längre var så hysteriskt rädd som på nyår. Pusst, skönt, fast behöver nog tänka till lite mer på hur jag gör och var vi är nästa nyår.

      Radera