torsdag 24 oktober 2013

Flerhundsfunderingar

Har under veckan tackat nej till en hedrande förfrågan att vara foster-matte till en mkt fin CC-valp efter välmeriterade föräldrar, med möjlighet att köpa loss om jag skulle velat efter en första test-foster-matte-period. Risken hade såklart varit stor för att jag skulle vilja behålla den lille fostervalpen! Trots att jag var grymt sugen och funderade på olika lösningar så kom jag till slut till sans igen eftersom jag snart går upp från deltid till heltid på jobbet. En liten valp kan ju inte vara ensam hemma ens de 4-6 timmar som jag redan nu under mitt deltidsjobbande ofta är borta medan Bingo då får vara på hunddagis.

Hade tiden funnits så skulle det varit det ideala upplägget för att testa om det skulle funka med Bingo och den andra hunden. Rent praktiskt, så tycker jag iofs inte heller det är optimal timing att rumsrenhetsträna en liten nakenfis under  kallare årstider (antar att flertalet potentiella valpköpare också resonerar som så). Så kul är det verkligen inte att ränna ut och in flera ggr om dagen ens när det är fint sommarväder ute.

Sedan är jag fortfarande avskräckt efter Musse-erfarenheterna. Musses hyper-temperament var iofs verkligen en felmatchning med inte bara Bingo utan även med undertecknad. Efter den erfarenheten så njuter jag nu att bara ha en hund. Hade såklart innan Musse-beslutet tänkt igenom, testat med en grannhund, och läst på och frågat många om hur man får det att fungera med två hundar fast verkligheten blev ändå flera gånger jobbigare än förväntat, särskilt hundsamspelet. Så från att ha varit helt övertygad om jag ville ha två hundar så har jag numera funderingar på om jag kanske själv trivs bäst som en-hunds-matte mer än att Bingo kanske trivs bäst som enda hund.

Samtidigt kan jag inte låta bli att ofta kolla valpläget på Blocket och SKK:s köpa-hund-sida. För den som undrar så ringer jag inte på några annonser, och det var därför väldigt kul med foster-matte-förfrågan som kom i veckan. Känns som ett gott betyg för min egen hundhållning.

Skulle det så småningom bli aktuellt med en hund till så kommer det bli en till CC. Kanske till och med väljer en lite äldre valp/unghund. Kommer då försöka träffa flera uppfödare med olika valpar och förhoppningsvis då kunna hitta en hund med det mjukare temperament som passar mig och Bingo. Vet ju att det är stor skillnad på CC:s och CC:s med allt från hyperenergiska duracellpersonligheter till motsatsen.

2 kommentarer:

  1. Bingo låter ju som en social hund som gillar andra hundar, jag tror att han skulle ha kul med en hundkompis, men som du säger måste det ju vara en som passar i temperament. Det är nog inte heller någon nackdel att Bingo hinner bli lite äldre så att hans senioritet blir riktigt stabil (hos oss är Zelda som är den mjukare hunden fortfarande tveklöst den som bestämmer, vilket gör samlivet enkelt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kommer nog att avvakta till dess att Bingo hunnit bli 2-3 år, och när jag fått tillbaka valplusten igen på riktigt ;-) Samt modet att våga igen med två hundar o inte minst lyckas hitta en med mjukare temperament.

      Radera